هنجاریابی پرسشنامه دانش و شایستگی در مربیان کاراته استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر هنجار یابی پرسشنامه دانش و شایستگی مربیان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را مربیان رشته ورزشی کاراته استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 284 تن به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابـزار اندازه‌گیری مورد استفاده پرسشنامۀ 20 سؤالی ریکاردو و همکاران (2018) بود که دارای سه مؤلفه (دانش حرفه ای، دانش بین فردی، دانش درون فردی) است. روش امتیازگذاری به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه‌ای (خیلی کم=1 تا خیلی زیاد=5) بود. روش‌های آماری مورد استفاده، از شاخص‌های توصیفی برای توصیف داده‌ها، ضریب آلفای کرونباخ و رایکوف برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL و Stata استفاده شد. یافته‌های پژوهشی نشان دهنده پایایی (945/0=α) برای پرسشنامه دانش و شایستگی مربیان بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤال‌ها رابطه معناداری با عامل‌ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـص‌های نسبت x2 به df (1/4)، 091/0=RMSEA، 96/0=CFI، 90/0=AGFI، 048/0=RMR، 94/0=NFI و 92/0=GFI برازش مدل‌ را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل‌ها با مفهوم دانش و شایستگی مربیان نتایج نشان داد که تمامی عامل‌ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم دانش و شایستگی باشند. در نتیجه روایی و پایایی مدل "دانش و شایستگی مربیان در ورزش" تأیید شد.

کلیدواژه‌ها