شناسایی و ارزیابی ضعف های فرآیند جامعه پذیری ورزشی نسل جوان شهر زاهدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

2 استادیار گروه جامعه شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

3 دانشجوی دکتراگروه جامعه‌شناسی ، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی. دهاقان،ایران

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و ارزیابی ضعف‌های فرآیند جامعه پذیری ورزشی نسل جوان می‌باشد که با رویکردی کمی و به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان ثبت نام شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های شهر زاهدان تشکیل می‌دهند که بر اساس آن ۳۷۹ نفر به عنوان حجم نمونه پژوهش از روش نمونه گیری چند مرحله‌ای که از تلفیق روش نمونه گیری قشربندی شده و خوشه‌ای و با فرمول کوکران انتخاب گردیدند. برای ارزیابی میزان اعتبار یا روایی ابزار پژوهش از روش اعتبار صوری و برای سنجش میزان اعتماد یا پایایی مقیاس‌ها، از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین جنسیت و وضعیت تأهل و درآمد و سن و تحصیلات با جامعه پذیری ورزشی نسل جوان رابطه‌ای وجود ندارد، اما بین خانواده و گروه همسالان و مدرسه و دیگران مهم و جامعه پذیری ورزشی نسل جوان رابطه‌ای مستقیم و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد متغیر خانواده و متغیر دوستان در مجموع ۳۱ درصد از تغییرات جامعه پذیری ورزشی را تبین می‌کنند. همچنین متغیرهای مدرسه، دیگران، مهم رسانه‌های ارتباط جمعی نیز بر فرآیند جامعه پذیری ورزشی نسل جوان تأثیر مستقیم داشتند و کمبود هر کدام از این عوامل باعث ضعف در فرآیند جامعه پذیری ورزشی می‌گردد و این فرآیند را دچار چالش‌های عظیم می‌گرداند.

کلیدواژه‌ها