1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز
چکیده
هدف پژوهش حاضر تأثیر نوآوری و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر رفتارهای واکنشی مخاطبان در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19 بود. روش پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مخاطبانی که به صورت آنلاین ورزش الکترونیکی انجام میدهند، میباشد. ابزار این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد نوآوری و تناسب برند مکگهی (2019) و پرسشنامه رفتارهای واکنشی مخاطبان (باربوپولوس و یوهانسون، 2017) میباشد. روایی آنها توسط متخصصین ارزیابی و تایید شده و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نوآوری برند، 854/0، پرسشنامه تناسب برند، 933/0 و پرسشنامه رفتارهای واکنشی 892/0 بدست آمد که پایایی هر سه متغیر، مطلوب برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSSv25 و برای مدل نمودن روابط میان متغیرها از مدل معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار Smart-PLS.3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که نوآوری برند و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر ابعاد رفتارهای واکنشی مخاطبان (رفتارهای انگیزشی و رفتارهای ترجیحی) در دوران همهگیری جهانی کووید-19 تاثیر دارد (05/0>P). در نهایت شاخصهای اصلی برازش یعنی وضعیت پایایی تحلی مسیر (ضرایب مسیر و t)، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا، روایی واگرا، معیار Q2، معیار R2 و معیار GOF نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است و بر اساس روابط شناسایی شده میان متغیرها، در نهایت مدل نهایی تحقیق به دست آمد. در نتیجه تناسب و نوآوری برند موثر بازیهای الکترونیکی دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19 میتواند به بیان احساسات و رفتارهای واکنشی مخاطبان دامن بزند.
دنیاپور, حسین, عبدوی, فاطمه, & خدادادی, محمدرسول. (1402). تأثیر نوآوری و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر رفتارهای واکنشی مخاطبان در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19. دانش مدیریت ورزش, 1(2), 1-13.
MLA
حسین دنیاپور; فاطمه عبدوی; محمدرسول خدادادی. "تأثیر نوآوری و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر رفتارهای واکنشی مخاطبان در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19". دانش مدیریت ورزش, 1, 2, 1402, 1-13.
HARVARD
دنیاپور, حسین, عبدوی, فاطمه, خدادادی, محمدرسول. (1402). 'تأثیر نوآوری و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر رفتارهای واکنشی مخاطبان در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19', دانش مدیریت ورزش, 1(2), pp. 1-13.
VANCOUVER
دنیاپور, حسین, عبدوی, فاطمه, خدادادی, محمدرسول. تأثیر نوآوری و تناسب برند ورزشهای الکترونیکی بر رفتارهای واکنشی مخاطبان در دوران تغییر سبک زندگی ناشی از کووید-19. دانش مدیریت ورزش, 1402; 1(2): 1-13.