طراحی الگوی بهبود عملکرد تأملی در معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه رازی

2 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بهبود عملکرد تأملی در معلمان تربیت بدنی ایران است. جامعة پژوهش را خبرگان علمی دانشگاه‌ها و مدیران و معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل می‌دهند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله برفی با دوازده نفر از اعضای جامعة پژوهش مصاحبة نیمه‌ساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون متن مصاحبه‏ها تحلیل شدند. در این پژوهش، به‌منظور اعتمادپذیرساختن یافته‌ها فرایند کدگذاری، تحلیل، نمایش نوشتاری و دیداری داده‌ها منظم و دقیق توصیف شدند. بر اساس یافته‌ها مزایای عملکرد تأملی شامل افزایش اعتماد به نفس برای انجام وظایف، افزایش انگیزه پیشرفت، افزایش انگیزه عملکردی، افزایش خلاقیت و نوآوری، افزایش سلامتی و رفاه، ایجاد فضایی برای سرگرمی و خوش‌بینی، بهبود روابط و همکاری، تقویت انضباط و مسئولیت‌پذیری، مدیریت استرس و افزایش رضایت شغلی و افزایش همبستگی تیمی بود. معایب شامل وابستگی به تشویق‌های خارجی، افزایش استرس و فشار روانی، افزایش رقابت مضر، افزایش سرمایه‌گذاری نادرست، افزایش فشارهای اجتماعی، بهبود ناپایدار عملکرد، کاهش توانایی مدیریت استرس و ارتباطات، کاهش توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی، کاهش صداقت و شفافیت است. همچنین راهبردهای ارتقاء مهارت‌های مدیریت استرس و فشار، مشاوره و پشتیبانی روانشناختی، ترویج فرهنگ تأمل مثبت، ایجاد فرصت‌های عملی برای تمرین، تمرینات ذهن آگاهی و تاکید بر فاصله گذاری زمانی برای بهبود عملکرد تاملی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for improving reflective practice in physical education teachers

نویسندگان [English]

  • Javad Karimi 1
  • Sahar Mahmoudi 2
1 Ph.D Department of Sports Management, Razi University, Kermanshah
2 Ph.D candidate in the Department of motor Behavior, University of Tehran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to design a model for improving reflective practice in physical education teachers in Iran. The research community consists of scientific experts from universities and managers and physical education teachers of Kermanshah province. A semi-structured interview was conducted with twelve members of the research community using the purposeful snowball sampling method. Then, the text of the interviews were analyzed using the method of content analysis. In this research, in order to make the findings reliable, the process of coding, analysis, written and visual display of data was described regularly and accurately. Based on the findings, the benefits of reflective practice include increasing self-confidence to perform tasks, increasing motivation to progress, increasing performance motivation, increasing creativity and innovation, increasing health and well-being, creating space for fun and optimism, improving relationships and cooperation, strengthening discipline and responsibility. Stress management and increased job satisfaction and increased team cohesion. Disadvantages include dependence on external incentives, increase in stress and psychological pressure, increase in harmful competition, increase in wrong investment, increase in social pressures, unstable performance improvement, decrease in the ability to manage stress and communication, decrease in attention to moral and social principles, decrease in honesty and transparency. Also, strategies for improving stress and pressure management skills, counseling and psychological support, promoting a culture of positive reflection, creating practical opportunities for practice, mindfulness exercises and emphasizing time spacing to improve reflective performance were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Reflection
  • Teacher
  • Physical Education
  • Iran