1
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه رازی
2
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بهبود عملکرد تأملی در معلمان تربیت بدنی ایران است. جامعة پژوهش را خبرگان علمی دانشگاهها و مدیران و معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با دوازده نفر از اعضای جامعة پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون متن مصاحبهها تحلیل شدند. در این پژوهش، بهمنظور اعتمادپذیرساختن یافتهها فرایند کدگذاری، تحلیل، نمایش نوشتاری و دیداری دادهها منظم و دقیق توصیف شدند. بر اساس یافتهها مزایای عملکرد تأملی شامل افزایش اعتماد به نفس برای انجام وظایف، افزایش انگیزه پیشرفت، افزایش انگیزه عملکردی، افزایش خلاقیت و نوآوری، افزایش سلامتی و رفاه، ایجاد فضایی برای سرگرمی و خوشبینی، بهبود روابط و همکاری، تقویت انضباط و مسئولیتپذیری، مدیریت استرس و افزایش رضایت شغلی و افزایش همبستگی تیمی بود. معایب شامل وابستگی به تشویقهای خارجی، افزایش استرس و فشار روانی، افزایش رقابت مضر، افزایش سرمایهگذاری نادرست، افزایش فشارهای اجتماعی، بهبود ناپایدار عملکرد، کاهش توانایی مدیریت استرس و ارتباطات، کاهش توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی، کاهش صداقت و شفافیت است. همچنین راهبردهای ارتقاء مهارتهای مدیریت استرس و فشار، مشاوره و پشتیبانی روانشناختی، ترویج فرهنگ تأمل مثبت، ایجاد فرصتهای عملی برای تمرین، تمرینات ذهن آگاهی و تاکید بر فاصله گذاری زمانی برای بهبود عملکرد تاملی شناسایی شدند.