1
کارشناس ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان تربیتبدنی مرد و زن شهرستان اهر به تعداد ۵۲ نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تمام شماری بوده و به دلیل عدم برگشت چند پرسش نامه و حذف تعدادی از پرسش نامههای ناقص تعداد نهایی نمونه آماری ۴۸ نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تحلیل رفتگی شغلی مسلش (۱۹۸۱) میباشد؛ که شامل ۲۲ ماده و سه زیر مؤلفه است که عبارتاند از خستگی عاطفی، شخصیت زدایی و فقدان موفقیت فردی. همچنین روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه توسط چند تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ ۰.۷۵۲ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر در مؤلفه خستگی هیجانی دارای ثمره پایینی هستند به این معنی که وضعیت خستگی عاطفی آنها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ولی در مؤلفههای مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی دارای نمره بالایی هستند؛ به این معنی که معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر در وضعیت نامطلوبی هستند.