بررسی وضعیت تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان اهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان اهر می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت‌بدنی مرد و زن شهرستان اهر به تعداد ۵۲ نفر می‌باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تمام شماری بوده و به دلیل عدم برگشت چند پرسش نامه و حذف تعدادی از پرسش نامه‌های ناقص تعداد نهایی نمونه آماری ۴۸ نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد تحلیل رفتگی شغلی مسلش (۱۹۸۱) می‌باشد؛ که شامل ۲۲ ماده و سه زیر مؤلفه است که عبارت‌اند از خستگی عاطفی، شخصیت زدایی و فقدان موفقیت فردی. همچنین روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه توسط چند تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ ۰.۷۵۲ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونه‌ای و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان تربیت‌بدنی شهرستان اهر در مؤلفه خستگی هیجانی دارای ثمره پایینی هستند به این معنی که وضعیت خستگی عاطفی آنها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ولی در مؤلفه‌های مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی دارای نمره بالایی هستند؛ به این معنی که معلمان تربیت‌بدنی شهرستان اهر در وضعیت نامطلوبی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate condition job burnout of physical education teachers in Ahar city

نویسندگان [English]

  • Mehdi Hemmatjou 1
  • Mir Hassan Seyyed Ameri 2
1 Master of Sports Management, University Of Urmia
2 Professor, Department of Sports Management, University of Urmia
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate job burnout of physical education teachers in Aher city. The research was descriptive, cross-sectional. The population of this study included all 52 male and female physical education teachers of Ahar city using census sampling; but, because some questionnaires was not returned and some was incomplete, final sample size is 48. The data collecting tool is Maslach burnout questionnaire (1981), which contains 22 items and three sub-components including emotional tiredness, depersonalization and lack of personal achievements. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by several sport management professors and its reliability using Cronbach's alpha coefficient was 0.752. To analyze the results of this study, the KS test, one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and independent 1 tests were used. The results showed that physical education teachers of Ahar city have low scores in the components of emotional tiredness meaning that their status of emotional tiredness is in a good condition. But, their scores in the state of depersonalization and lack of personal achievement are high, which means these teachers are at a disadvantage condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Burnout
  • Depersonalization
  • Emotional Tiredness
  • Lack of Personal Achievement
  • Physical Education Teachers