شناسایی راهبردهای مؤثر بر برندسازی لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی راهبردهای مؤثر بر برندسازی لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری داده‌ها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی انجام شد. بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید حوزه بازاریابی ورزشی، مسئولین باشگاه‌ها و مدیران سازمان لیگ برتر ایران بودند. روش نمونه‌گیری به صورت نمونه‌گیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش 16 نفر بود. همچنین در بخش کمی مدیران و کارکنان باشگاه‌های ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و در نهایت مشتریانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه می‌شود، که برابر با 360 نفر بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های نیمه ساختارمند و پرسشنامة محقق ساخته‌ای بود که با توجه به کدهای استخراج شده در قسمت کیفی، طراحی گردید. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda و تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلات‌ساختاری AMOS26 انجام گرفت. نتایج مربوط به راهبردهای مؤثر بر برندسازی لیگ برتر فوتبال ایران که شامل 6 مفهوم و 44 کد نهایی شناسایی و مورد تأیید قرار گرفتند. در نهایت نتایج مدل به لحاظ اعتباریابی نیز تأیید گردید. نتایج تحقیق نشان داد راهکارهای حقوقی و قانونی، راهکارهای مدیریتی مناسب، برقراری ارتباطات و تعاملات مناسب، برگزاری مسابقات با توجه به استانداردهای روز دنیا، تقویت عوامل تسهیل‌کننده برگزاری، تناسب برند و لوگو با لیگ، راهبردهای برندسازی لیگ برتر فوتبال ایران را تشکیل دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify and validate strategies affecting the branding of the Iranian Football Premier League

نویسندگان [English]

  • Tarifeh Payami 1
  • Jafar Barghi Moghadam 2
  • Mohammad Rahim Najafzadeh 2
  • Habib Mohammadpour Yaghini 2
1 PhD student in sports management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor of Physical Education Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify and validate strategies affecting the branding of the Iranian Football Premier League. The research method was mixed in terms of data collection which was qualitative-quantitative. The statistical population in the qualitative section included professors in the field of sports marketing, club officials and the league organization. Sampling method was used as non-probability sampling, with purposeful selection and with maximum variability or heterogeneity. The sample size in this study was 16 based on the theoretical saturation index. Also in the small part of the managers and staff of the sports club, PhD students in the field of sports marketing and finally the customers who are provided with sports services, which were equal to 360 people. The research tools included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire that was designed according to the extracted codes in the qualitative part. Qualitative part analysis was performed with Maxqda software and quantitative part analysis was performed with AMOS structural equation modeling software. The results related to the effective strategies on branding of the Iranian Football Premier League have been shown, which include 6 concepts and 44 codes have been identified and approved. Finally, the results of the model were confirmed in terms of validation. The results showed that legal solutions, appropriate management strategies, establishing proper communication and interactions, holding matches according to current world standards, strengthening the facilitators, brand fit and logo with the league formed the branding strategies of the Iranian Football Premier League.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accreditation
  • Branding
  • Solutions
  • Premier League
Abdullahzadeh, Adel, Takli, Hamila. (2016). Investigating the special brand value of Mazandaran's Kale volleyball team. Sports Management Studies, No. 43, August and September 2016. (in persian)
Bansbardi, Ali, Khabiri, Mohammad, Jalali Farahani, Majid, & Gudarzi, Mahmoud. (2014). Identifying factors affecting the expansion of the Premier League football club brand. Strategic studies of sport and youth, 14(27), 147-158. (in persian)
Ballouli, K., Grady, J., & Stewart, R. (2015). The delicate art of rebranding a minor league baseball franchise: Practices, pitfalls, and payoffs of rebranding the Winston-Salem Warthogs. Sport Management Review19(2), 211–226. https://doi.org/10.1016/j.smr.2015.04.001
Carlson, B. D., Todd Donavan, D., & Cumiskey, K. J. (2019). Consumer‐brand relationships in sport: brand personality and identification. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(4), 370–384. https://doi.org/10.1108/09590550910948592
Cutler, F. (2015) Marketing Management. Avalanche Isfahan: Neshar Oghedeh
Danaei Fard, Hassan, Elwani, Seyed Mehdi, Azar, Adel. (2018). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Ishraghi Publications, Safar. (in persian).
Florea, D.-L., Barbu, C. M., & Barbu, M. C. R. (2018). A model of fans’ reaction to resurrected brands of sport organizations. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 127–146.doi:10.1108/ijsms-08-2017-0073
Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding Brand Loyalty in Professional Sport: Examining the Link Between Brand Associations and Brand Loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54–81. doi:10.1108/ijsms-03-01-2001-b006.
Kunkel, Z. D., & Dadvand, A. (2020). investigating the relationship between brand development and company image; (case study: nivea products). Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3(10), 23.
Kunz, R., Elsässer, F., & Santomier, J. (2016). Sport-related branded entertainment: the Red Bull phenomenon. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(5). doi:10.1108/sbm-06-2016-0023.
Mirbabaei, Seyyed Roghieh. (2015). The effect of Adidas sports brand mental image on brand value and consumer buying behavior. Master's thesis in sports management, North University. (in Persian).
Rajabzadeh, Reza, Talebpour, Mehdi, Haddadian, Alireza, Jabari Nougabi, Mehdi. (2017). Explaining the effect of specific brand value, brand image and fan commitment on the international branding of the country's top football clubs. New Approaches in Sports Management, Volume 6, Number 21. (in persian)
Rezaei, Zohra, Sajjadi, Seyed Nasrallah, Elahi, Alireza, Rasouli, Mehdi. (2019). Designing the branding model of Iran's premier basketball league. Sports Management Studies doi: 10.22089/smrj.2018.6333.2293. (Persian).
Richelieu, A. (2018). A sport-oriented place branding strategy for cities, regions and countries. Sport, Business and Management: An International Journal.doi:10.1108/sbm-02-2018-0010.
Shuv-Ami, A. (2016). A new market brand equity model (MBE). EuroMed Journal of Business, 11(3), 322–346.doi:10.1108/emjb-05-2015-0025. 
Walsh, P., Rhenwrick, I., Williams, A., & Waldburger, A. (2014). Team brand extension or licensed product? Examining consumer awareness of two distinct brand strategies. Sport, Business and Management: An International Journal, 4(2), 96–108.doi:10.1108/sbm-02-2012-0007.
Yathoubi, Alireza and Hosseinpour, Dariush (2012) "Emergence, expansion and brand management". Iran Public Relations Information Network (Shara). (in persian)
Yousaf, A., Gupta, A., & Mishra, A. (2017). Sport team brand-equity index: a new measurement. Journal of Indian Business Research, 9(2), 169–188. doi:10.1108/jibr-07-2016-0069.
Zhang, L., Xiaobin Zhao, S (2019). City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing. Cities 26, 245–254. https://doi.org/10.1016/j.cities.2009.05.002