شناسایی معیارهای موثر بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه تبریزاستان تبریز ایران

2 مدیریت ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

چکیده

چکیده
هدف از این تحقیق، شناسایی معیارهای مؤثر بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی در بین دانشجویان تربیت‌بدنی استان اردبیل بود. روش پژوهش به‌صورت پیمایشی بوده و به لحاظ اهداف نیز کاربردی هست. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تربیت‌بدنی استان اردبیل بودند که از بین آن‌ها 206 نفربر اساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب‌شده است. پایایی پرسشنامه 0/84 گزارش شد. برای اولویت‌بندی عوامل از آزمون فریدمن و عوامل تأثیرگذار بر خرید اینترنتی از روش تحلیل عاملی استفاده شد. به‌منظور اینکه آیا داده‌های مربوط به عوامل مؤثر در خرید اینترنتی برای تحلیل عاملی اکتشافی مناسب هستند و همچنین برای بررسی کفایت نمونه‌برداری از آزمون کیزر- می یر- الکین استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 59/54 درصد از کل واریانس‌ها مربوط به 8 عامل می‌باشد. همچنین، اولویت‌بندی عوامل به روش فریدمن به ترتیب عبارت‌اند از: درک مشتریان از خرید، فناوری، فرآیند خرید، ریسک خرید، ویژگی کالاهای ورزشی و ویژگی‌های مشتریان؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که با بهبود وضعیت و ایجاد زیرساخت اینترنت ودقت روی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی کالاهای ورزشی می‌توان مشتریان را بیشتر به سمت خرید اینترنتی سوق داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritization of factors affecting on development of purchasing sport goods by internet in physical education students Ardebil province