شناسایی معیارهای موثر بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

چکیده

چکیده
هدف از این تحقیق، شناسایی معیارهای مؤثر بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی در بین دانشجویان تربیت‌بدنی استان اردبیل بود. روش پژوهش به‌صورت پیمایشی بوده و به لحاظ اهداف نیز کاربردی هست. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تربیت‌بدنی استان اردبیل بودند که از بین آن‌ها 206 نفربر اساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب‌شده است. پایایی پرسشنامه 0/84 گزارش شد. برای اولویت‌بندی عوامل از آزمون فریدمن و عوامل تأثیرگذار بر خرید اینترنتی از روش تحلیل عاملی استفاده شد. به‌منظور اینکه آیا داده‌های مربوط به عوامل مؤثر در خرید اینترنتی برای تحلیل عاملی اکتشافی مناسب هستند و همچنین برای بررسی کفایت نمونه‌برداری از آزمون کیزر- می یر- الکین استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 59/54 درصد از کل واریانس‌ها مربوط به 8 عامل می‌باشد. همچنین، اولویت‌بندی عوامل به روش فریدمن به ترتیب عبارت‌اند از: درک مشتریان از خرید، فناوری، فرآیند خرید، ریسک خرید، ویژگی کالاهای ورزشی و ویژگی‌های مشتریان؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که با بهبود وضعیت و ایجاد زیرساخت اینترنت ودقت روی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی کالاهای ورزشی می‌توان مشتریان را بیشتر به سمت خرید اینترنتی سوق داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritization of factors affecting on development of purchasing sport goods by internet in physical education students Ardebil province

نویسندگان [English]

  • Ziba Vatankhah 1
  • Masood Imanzadeh 2
1 Master's degree in sports management, Islamic Azad University, Ardabil branch
2 Assistant professor of the sports management group, faculty of humanities, Islamic Azad University, Ardabil branch.
چکیده [English]

The purpose of this study was Identifying and prioritization of factors affecting on development of online purchase of sport goods by physical education students in Ardebil province. The research method is survey and is applied in terms of purpose. Statistical population was physical education students in Ardebil province, from which 206 people were selected based on Morgan table and random cluster sampling. The reliability of the questionnaire was 0.84. Factor analysis were used to analyze the data. Exploratory factor analysis revealed that 59.54% of the total variances of the eight factors. The Results showed that all factors have a significant impact on the development of online shopping for sport goods. Also prioritizing factors according to Friedman method are: customers' perception of purchase, technology, purchase process, purchase risk, characteristics of sports goods and characteristics of customers, respectively. Therefore, it can be concluded that by improving the situation and creating the Internet infrastructure and focusing on the factors affecting the development of online shopping for sports goods, customers can be more directed to online shopping.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet Purchasing
  • Purchasing Process
  • Sport Goods
  • Physical Education Students