بررسی تأثیر انگیزه مشتری بر قصد خرید با نقش میانجی اعتماد به برند (کاربران اینستاگرام در عراق)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تبریز

3 آموزگار تربیت بدنی ناحیه ۴ آموزش و پرورش تبریز

چکیده

هدف تحقیق حاضر تأثیر بررسی تأثیر انگیزه مشتری بر قصد خرید با نقش میانجی اعتماد به برند (کاربران اینستاگرام در عراق) می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری را کلیه کاربران اینستاگرام در کشور عراق تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش حاضر به دلیل نامعلوم بودن تعداد دقیق جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب شد که پرسشنامه‌ها در مدت زمان انجام پژوهش با ارسال اینترنتی به جامعه آماری هدف (کاربران اینستاگرام در کشور عراق) جمع‌آوری شد. ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه‌های استاندارد انگیزه مشتریان لامو و همکاران (2004)، پرسشنامه قصد خرید دورواسولا (2004) و پرسشنامه اعتماد برند بالستر (2003) بود. در مرحلة آخر نیز پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها و برطرف کردن نقایص آنها، نتایج کلیه داده‌ها استخراج و با استفاده از روشهای تحلیل آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که برای بررسی توزیع طبیعی متغیرها از آزمون کالموگراف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش نیز از آزمون رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSSV25 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین انگیزه مشتری کالاهای ورزشی با قصد خرید (614/0=r و 000/=P) و بین انگیزه مشتری کالاهای ورزشی با اعتماد به برند (577/0=r و 000/=P) کاربران اینستاگرام در عراق، ارتباط مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین نقش متغیر اعتماد به برند، در تأثیر انگیزه مشتری کالاهای ورزشی بر قصد خرید (کاربران اینستاگرام در عراق)، تایید شد (05/0>P).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of customer motivation on the purchase intention with the mediating role of brand trust (Instagram users in Iraq

نویسندگان [English]

  • Rita Poormohebbi 3
  • Masoumeh Alami Kashki 3