مطالعه تطبیقی عوامل انگیزاننده هواداران تیم‌های فوتبال کشورهای منتخب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی عوامل انگیزاننده هواداران تیم‌های فوتبال کشورهای منتخب (ایران، عراق، ترکیه) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- تطبیقی است که با توجه به ماهیت و نوع مطالعه که بررسی تطبیقی است در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل مقالات بین‌المللی و ملی معتبر در زمینه انگیزش و مدیریت هواداران در کشورهای ایران، عراق و ترکیه بود که بیشترین استناد را در پابلیش آور پریش هارزینگ داشتند. نمونه آماری از جامعه آماری به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. به طوری که از هر کشور 15 مقاله پراستناد انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد عوامل انگیزاننده برای تماشای یک مسابقه فوتبال شامل مواردی همچون؛ خدمات رفاهی برای تماشای یک مسابقه، عوامل مربوط به بازی (حساس بودن مسابقه، آخر هفته بودن مسابقه، سرنوشت ساز بودن، دربی، آخر فصل بودن مسابقه، بازی با تیم‌های پرطرفدار)، تبلیغات برای دیدن مسابقه، کیفیت استادیوم، عوامل فردی بود. نتایج نشان داد که کشور ترکیه از نظر فعالیت‌های تبلیغی و کیفیت استادیوم‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد. از نظر جو اخلاقی به نظر می‌رسد کشور عراق وضعیت بهتری دارد. از نظر کیفیت استادیوم به نظر می‌رسد ایران و ترکیه در وضعیت بهتری قرار دارند. هزینه بلیط مسابقات در ایران و عراق پایین اما در ترکیه گران است. با این حال، هر سه کشور همچنان با چالش‌هایی در زمینه عوامل انگیزاننده هواداران مواجه هستند و فرصت‌هایی برای بهبود در همه کشورها وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of motivational factors of fans of football teams in selected countries


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 آذر 1403