بکارگیری الگوی کرک پاتریک در ارزشیابی کارآمدی کارگاه های آموزش ضمن خدمت معلمان ورزش زن شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی گروه مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/jsmk.2025.65179.1079

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بکارگیری الگوی کرک پاتریک در ارزشیابی کارآمدی کارگاه های آموزش ضمن خدمت معلمان ورزش زن شهر مشهد بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و از دسته پژوهش‌های علی- پس رویدادی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را معلمان ورزش زن شهر مشهد در سال تحصیلی 1404-1403 که بر اساس اعلان معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی (540=N) می باشند تشکیل دادند. با استفاده از نرم افزار G-Power تعداد نمونه آماری برابر با 227 نفر برآورد شد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزشیابی اثربخشی آموزش ساخته هومکلین (2014) مبتنی بر الگوی کرک پاتریک که مشتمل بر 20 سؤال بوده استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری چولگی و کشیدگی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزارهای آماری SPSS و PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد بین اثربخشی آموزش ضمن خدمت با سن و سابقه کار رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت عملکرد اثربخشی آموزش بین مدرک تحصیلی لیسانس با فوق لیسانس معنادار بود. از طرفی مؤلفه های واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج تأثیر مثبت و معناداری بر اثربخشی آموزش دارند. در نهایت اثربخشی کارگاه‌های آموزشی ضمن خدمت را می‌توان به افزایش درک و ایجاد دانش و نگرش مثبت معلمان ورزش نسبت به ضرورت و چگونگی اجرای فرآیند آموزش مرتبط دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using the Kirkpatrick model in evaluating the effectiveness of in-service training workshops for female sports teachers in Mashhad

نویسندگان [English]

  • Ramin Iraji Naghandar 1
  • Maryam Pourjafarian 2
  • Ebrahim Alidoost Ghahfarrokhi 3
1 PhD in Sports Management, Postgraduate Education Center, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 MSc in Sports Management, Department of Sports Sciences, Imam Reza International University, Mashhad
3 Professor of Sports Management, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research was to use the Kirkpatrick model in evaluating the effectiveness of in-service training workshops for female sports teachers in Mashhad. The research method is descriptive and of the category of post-event research, which was carried out in the field. The statistical population of this research was formed by the female sports teachers of Mashhad in the academic year of 1403-1404, based on the notification of the Vice-Chancellor of Physical Education and Health of the General Directorate of Education, Khorasan Razavi (N = 540). Using G-Power software, the number of statistical samples was estimated to be 227 people who were selected by simple random sampling. In order to collect data, a questionnaire for evaluating the effectiveness of education made by Homclin (2014) based on Kirkpatrick's model, which contains 20 questions, was used. In order to analyze the data, descriptive indices and statistical tests of skewness and kurtosis, Pearson's correlation coefficient, one-way analysis of variance and partial least squares path analysis were used in SPSS and PLS statistical software. The results showed that there is a negative and significant relationship between the effectiveness of in-service training and age and work experience. Also, the difference in the effectiveness of education between bachelor's degree and master's degree was significant. On the other hand, the components of reaction, learning, behavior and results have a positive and significant effect on the effectiveness of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • training workshop
  • while serving
  • school
  • education
  • sport