کاربرد هوش مصنوعی در توسعه بازی‌های بومی و محلی کشور ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 عضو گروه مدیریت، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران

10.22034/jsmk.2025.67459.1129

چکیده

در دنیای مدرن، بازی‌های بومی و محلی با چالش‌های قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. با گسترش سریع بازی‌های دیجیتال و جهانی‌شدن سرگرمی‌ها، بازی‌های بومی و محلی که تا دیروز بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مردم بودند؛ امروزه به‌راحتی از دایره توجه خارج شده‌اند. همچنین، تغییرات سبک زندگی، مهاجرت‌ها و شتاب‌گیری روند شهری‌شدن، موجب کاهش تعاملات اجتماعی در جوامع محلی و کمرنگ‌شدن فضای بازی‌های گروهی و سنتی شده است. در این شرایط، هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار فناورانه به یاری بازی‌های بومی و محلی بیاید. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی کاربردهای هوش مصنوعی در توسعه بازی‌های بومی و محلی کشور ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می‌باشد و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه شرکت‌کننده در پژوهش، خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند بود. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته بود و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌ای نسخه‌2020 انجام شد. طبق یافته‌های پژوهش، 83 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی شبیه‌سازی و مدل‌سازی بازی‌ها، تحلیل و بهینه‌سازی طراحی بازی، شخصی‌سازی تجربه بازیکن، نوآوری در طراحی بازی‌های بومی، پشتیبانی از تعاملات اجتماعی بازیکنان، آموزش و راهنمایی هوشمند بازیکنان، مدیریت و توسعه زیرساخت‌های بازی، پیش‌بینی و تحلیل روندهای آینده، پایداری و حفاظت از میراث فرهنگی بازی‌ها، بهبود تعاملات بین‌المللی در بازی‌ها، شناسایی شدند. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی با ایفای نقش در مضامینی مانند شبیه‌سازی بازی‌ها، تولید محتوای بومی و حفاظت از میراث فرهنگی، به حفظ و گسترش پایدار بازی‌های بومی و محلی ایران در سطح ملی و بین‌المللی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The application of artificial intelligence in the development of native and local games in Iran

نویسندگان [English]

  • Nasrin Azizian Kohan 1
  • Mohammad Zare Abandansari 2
  • Aida Zamani 3
1 Professor of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD in Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Management Group, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
چکیده [English]

In today’s modern world, indigenous and traditional games face significant challenges. With the rapid rise of digital games and the globalization of entertainment, local games that were once integral to community life have gradually faded from public attention. Additionally, lifestyle changes, migration, and accelerated urbanization have reduced social interactions within local communities, leading to the decline of traditional group play. In this context, artificial intelligence (AI) emerges as a technological tool with the potential to revitalize these cultural assets. This study aimed to explore the applications of AI in the development of indigenous and traditional games in Iran. The research was applied in nature and conducted using a qualitative approach with a descriptive phenomenological methodology. The participants consisted of experts familiar with the subject, selected through purposive sampling. Data were collected via semi-structured interviews and analyzed using MAXQDA software (version 2020). The findings revealed 83 sub-themes categorized into 10 major themes, including: simulation and modeling of games, design optimization, player experience personalization, innovation in traditional game design, support for player social interaction, intelligent player guidance, game infrastructure development, trend prediction, cultural sustainability and preservation, and enhancement of international engagement. The results indicated that artificial intelligence contributes to the preservation and sustainable development of Iran's indigenous and local games both nationally and internationally by playing key roles in areas such as game simulation, localized content creation, and the protection of cultural heritage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Local native
  • community
  • culture
  • artificial intelligence
  • gaming infrastructure
Abedi, A., Razavi, S. M. H., Doosti, M., & Ahmadi, S. A. (2019). Identifying the aspects and approaches of cultural development of sport and its factors. Strategic Studies on Youth and Sports, 17(42), 9–32. (in Persian)
Akhavan, A., Rashidvash, V., & Homayoun Sepehr, M. (2023). Anthropological study of native games (Case of study: Cultural tourism space; Anthropological Museum of Urmia city). Iranian Journal of Anthropological Research, 13(1), 99–121. (in Persian)
Baghande, H., Arab Ameri, E., & Niknasab, F. (2016). The effect of traditional local games on development of gross motor skills in children with mental retardation. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 8(3), 397–412. (in Persian)
Chen, H. (2024). Comparative analysis of storytelling in virtual reality games vs. traditional games. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 30, 163–172.
Daswa, T. J., Netshandama, V. O., & Matshidze, P. E. (2019). Moving the traditional games to the fourth industrial revolution: A case of Vhavenda community. Gender and Behaviour, 17(1), 12390–12404.
De Jesús, E. de J., et al. (2023). Pedagogical strategy based on traditional games for the appropriation of cultural heritage and values. Sinergias Educativas, 8(4).
Farmani Ardehani, R. (2017). The role and performance of villages and rural tourism in tourism development of Iran: Case study. Pouyesh in Humanities Education, 3(6), 39–47. (in Persian)
Farzad, G., Esmaeili, M., & Sohrabi, P. (2020). The comparative study of solidarity and common similarities between traditional sports and local games in Iran and some selected countries. Applied Research in Sport Management, 8(3), 81–88. (in Persian)
Hartanto, D., et al. (2021). Integrating social skills in traditional games with physical education interventions. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(5), 921–928.
Hu, C., et al. (2024). Games for artificial intelligence research: A review and perspectives. IEEE Transactions on Artificial Intelligence.
Jiang, C. (2024). Hybrid teaching mode of physical education with sports games based on artificial intelligence. KSII Transactions on Internet & Information Systems, 18(11).
Kakaveisi, P., Bahrami, S., & Eydi, H. (2023). Developing an interpretive structural model for the development of traditional sports and indigenous and local games. Sport Management Studies, 15(80), 17–34. (in Persian)
Keshavarz, M., & Mohammadzade, H. (2023). The effectiveness of teaching local games with nonlinear and traditional methods on cognitive and social abilities of children aged 10–11 years. Motor Behavior. (in Persian)
Madima, T. (2024). Decolonising technology in digitizing indigenous games. International Journal of Research in Business and Social Science, 13(3), 374–383.
McLaren, B. M., & Nguyen, H. A. (2023). Digital learning games in artificial intelligence in education (AIED): A review. In Handbook of Artificial Intelligence in Education (pp. 440–484).
Mousavi, R., Omidi Najaf Abadi, M., Mirdamadi, M., & Farajollah Hosseini, S. J. (2021). A model of sustainable sport tourism development with rural sports and local-native games approach. Tourism Management Studies, 16(55), 257–291. (in Persian)
Naghavi, M. R., et al. (2014). Evaluation of local traditional games in rural development: Case study: Miyankale District City Behshahr. (in Persian)
Papzan, A., Agahi, H., & Shahmoradi, M. (2016). The main components of indigenous and local sports in order to exploit the sustainable rural development. Community Development (Rural and Urban), 8(1), 89–112. (in Persian)
Rahnati, M. M., & Abaszadeh, M. (2015). Capability of rural sport; local development & social participation (Case study: Gilehmardi wrestling). Community Development (Rural and Urban), 7(1), 59–78. (in Persian)
Roknoddin Eftekhari, A., Pourtaheri, M., & Derakhshan, M. (2020). Analysis of the spatial distribution of local games in rural areas (Case study: Region Khoreshrostam). Journal of Tourism and Development, 9(1), 235–251. (in Persian)