کاوش تجارب خلاقانه‌ی باشگاه‌های ورزشی تندرستی مُدرن در حوزه‌ی تبلیغات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22034/jsmk.2025.67804.1142

چکیده

هدف پژوهش حاضر، کاوش تجارب خلاقانه‌ی باشگاه‌های ورزشی تندرستی مُدرن در حوزه‌ی تبلیغات بود. این پژوهش، با رویکرد کیفی و از طریق راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. داده‌ها، از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختارمند، گردآوری و تحلیل آن‌ها با استفاده از فرآیند هفت مرحله‌ای پدیدارشناسی، صورت پذیرفت. در این پژوهش، با 14 نفر از افراد خبره و باتجربه شامل مدیران و کارشناسان فعال در حوزه‌ی تبلیغات ورزشی که در طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برای این باشگاه‌ها مشارکت داشتند، مصاحبه شد. با بررسی‌های جامع کتابخانه‌ای و ارزیابی نتایج مطالعات گذشته‌، شاخص‌های مهم تجارب خلاقانه‌ی باشگاه‌های ورزشی تندرستی مُدرن در حوزه‌ی تبلیغات، شناسایی و استخراج شدند که این حوزه‌ها شامل حوزه‌ی تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات محیطی، تبلیغات اینستاگرامی، ویدئو و تیزرهای تبلیغاتی و تبلیغات دهان‌به‌دهان، بودند. همچنین، مشخص شد که استفاده از این تبلیغات خلاقانه، موجب افزایش و رشد 30% در جذب مشتریان جدید، 25% در فروش اشتراک‌ها، 40% در تعامل مشتریان، 15% در وفاداری مشتریان، 20% در نرخ بازگشت مشتریان، 50% در ثبت‌نام‌های جدید، 30% در تعاملات حضوری، 35% در تعداد فالوئرها، 40% در بازدید سایت و 30% افزایش در ترافیک وب‌سایت، شده است. بنابراین، با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان دریافت که استفاده از تبلیغات خلاقانه در باشگاه‌های ورزشی تندرستی، نقش بسزایی در رشد و توسعه‌ی این کسب‌وکارها داشته و صاحبان آن‌ها، باید با استفاده از استراتژی‌های بازاریابیِ به‌روز و مشاوره با متخصصان بازاریابی ورزشی، فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring the Creative Experiences of Modern Sports Health Clubs in the field of Advertising

نویسندگان [English]

  • Samaneh Ghasemi 1
  • Amin Dehghan Ghahfarokhi 2
  • Ahmad Mahmoudi 3
1 MSc, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The study aimed to explore the creative experiences of modern sports health clubs in the field of advertising. This research was conducted with a qualitative approach and through the phenomenological strategy. Data were collected and analyzed through in-depth and semi-structured interviews using a seven-step phenomenological process. In this study, 14 experienced and knowledgeable individuals, including managers and experts active in the field of sports advertising who participated in the design and implementation of advertising campaigns for these clubs, were interviewed. Through comprehensive library research and evaluation of the results of past studies, important indicators of the creative experiences of modern sports health clubs in the field of advertising were identified and extracted, which included print advertising, TV and radio advertising, email advertising, outdoor advertising, Instagram advertising, video and advertising teasers, and word-of-mouth advertising. It was also found that using these creative ads resulted in a 30% increase in new customer acquisition, 25% in subscription sales, 40% in customer engagement, 15% in customer loyalty, 20% in customer return rate, 50% in new registrations, 30% in in-person interactions, 35% in the number of followers, 40% in site visits, and a 30% increase in website traffic. Therefore, according to the findings, it can be seen that the use of creative advertising in sports health clubs plays a significant role in the growth and development of these businesses, and their owners should expand their activities in this field by using up-to-date marketing strategies and consulting with sports marketing experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports clubs
  • phenomenology
  • creative advertising
  • Instagram advertising
  • marketing strategies