بررسی نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه‌های ورزشی استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد، رشد حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، معلم ورزش تهران: ایران.

3 مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

4 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه امام علی (ع)

5 دانشگاه ایوانکی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایوانکی، سمنان

چکیده

هدف از این پژوهش نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- هبستگی، از نظر هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر زمانی، آینده‌نگر بود. جامعة آماری این پژوهش همه مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی استان ایلام به تعداد 210 نفر بود. نمونه آماری نیز برابر جامعه انتخاب شد. از آزمون (k-s) برای بررسی نوع توزیع داده‌ها استفاده شد و با توجه به اینکه توزیع داده‌ها طبیعی بود، از آزمون‌های آماری پارامتریک در تحلیل داده‌ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرها و از مدلسازی معادلات ساختاری برای تعیین روابط چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص‌های بدست آمده از برازش مدل مناسب می‌باشد. همچنین برای بررسی فرضیات تحقیق و تاثیر بازاریابی داخلی بر گرایش کارافرینانه و ابعاد آن به کمک مدل‌سازی معادلات ساختاری، مدل نهایی تحقیق در دو حالت ضرایب استاندارد شده مسیرهای مربوط به فرضیات تحقیق و ضرایب معناداری t مورد آزمون قرار گرفت. ضریب معناداری t میان دو متغیر بازارگرایی داخلی و گرایش کارآفرینانه بزرگتر از 96/1 و برابر با 17/14 بود که این رقم نشان می‌دهد که بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می‌گردد صاحبان کسب و کارهای ورزشی به منظور بهبود وضعیت کسب و کار خود، در مرحله اول سعی کنند درک کامل و روشنی از خواسته‌ها و نیازمندیهای کارکنان خود داشته باشند و در مراحل بعدی به جذب مشتری بیشتر فکر کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Internal Market Orientation on the Development of Entrepreneurial Orientation in Sports Business Owners (Case Study: Sports Clubs in Ilam Province)

نویسندگان [English]

  • Abbas Seyfollahi 1
  • Narges Javadi 2
  • Fahimeh Najafi Alamdarlo 3
  • Abas Shakibirad 4
  • Hesam Safkhani 5
1 M.A. Sport Management, Faculty of physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 M.A. Sport Management, Faculty of physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Instructor, Islamic Azad University, Abadeh, Iran
4 Assistant Professor, Department physical Education and Sport Sciences, University of Emam Ali, Tehran, Iran.
5 Lecturer, University of Ivanki, Department of Sports Science, Faculty of Humanities, University of Ivanki, Semnan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was the role of domestic market orientation on the development of entrepreneurial orientation in sports business owners. The present study was a descriptive-correlational study in terms of purpose, applied research and prospective time. The statistical population of this study was 210 managers of all private sport clubs in Ilam province. Statistical sample was selected against population. Kolmogorov-Smirnov test was used to evaluate the distribution of data. In data analysis, Pearson correlation coefficient was used to determine simple two-way relationships between variables and structural equation modeling was used to determine multiple relationships. The results showed that the indices obtained from the model fit. Also, to investigate the research hypotheses and the impact of internal marketing on entrepreneurial orientation and its dimensions by structural equation modeling, the final research model was tested in two standardized coefficients of the paths related to the research hypotheses and significance coefficients. The coefficient of significance between the two variables of internal market orientation and entrepreneurial orientation was greater than 1.96 and equal to 14.17, which indicates that internal market orientation has a positive and significant effect on entrepreneurial orientation. It is Suggested that sports business owners, in order to improve the status of their business, in the first stage try to have a complete and clear understanding of the wants and needs of their employees and in the next stages to think about attracting more customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internal Market
  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Orientation