بررسی نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه‌های ورزشی استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد، رشد حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، معلم ورزش تهران: ایران.

3 مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

4 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه امام علی (ع)

5 دانشگاه ایوانکی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایوانکی، سمنان

چکیده

هدف از این پژوهش نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- هبستگی، از نظر هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر زمانی، آینده‌نگر بود. جامعة آماری این پژوهش همه مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی استان ایلام به تعداد 210 نفر بود. نمونه آماری نیز برابر جامعه انتخاب شد. از آزمون (k-s) برای بررسی نوع توزیع داده‌ها استفاده شد و با توجه به اینکه توزیع داده‌ها طبیعی بود، از آزمون‌های آماری پارامتریک در تحلیل داده‌ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرها و از مدلسازی معادلات ساختاری برای تعیین روابط چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص‌های بدست آمده از برازش مدل مناسب می‌باشد. همچنین برای بررسی فرضیات تحقیق و تاثیر بازاریابی داخلی بر گرایش کارافرینانه و ابعاد آن به کمک مدل‌سازی معادلات ساختاری، مدل نهایی تحقیق در دو حالت ضرایب استاندارد شده مسیرهای مربوط به فرضیات تحقیق و ضرایب معناداری t مورد آزمون قرار گرفت. ضریب معناداری t میان دو متغیر بازارگرایی داخلی و گرایش کارآفرینانه بزرگتر از 96/1 و برابر با 17/14 بود که این رقم نشان می‌دهد که بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می‌گردد صاحبان کسب و کارهای ورزشی به منظور بهبود وضعیت کسب و کار خود، در مرحله اول سعی کنند درک کامل و روشنی از خواسته‌ها و نیازمندیهای کارکنان خود داشته باشند و در مراحل بعدی به جذب مشتری بیشتر فکر کنند.

کلیدواژه‌ها