ارتباط بین رفتار معلمان ورزش و رفتار دانش‌آموزان دبیرستانی: نقش تأثیرگذاری انگیزه یادگیری و کم رویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، آموزش پرورش استان اصفهان

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 گروه تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رفتار معلم و رفتار دانش‌آموز براساس متغیرهای میانجی انگیزه یادگیری و کم‌رویی می‌پردازد. مطالعه حاضر با روش توصیفی - همبستگی انجام شد. 192 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم موردمطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید. برای اندازه‌گیری و سنجش مؤلفه رفتار معلم از 5 سؤال؛ رفتار دانش‌آموز با 4 سؤال و انگیزه یادگیری با 4 سؤال برگرفته از لی و همکاران (2021) با اصلاحاتی در سؤالات توسط محققین استفاده گردید. علاوه بر این برای بررسی مؤلفه کم‌رویی از 5 سؤال محقق ساخته استفاده‌شده است. از مدل معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی برای بررسی فرضیات مدل استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد رفتار معلم بر انگیزه یادگیری؛ کم‌رویی و رفتار دانش‌آموز اثر معنی‌داری داشت (05/0>P). انگیزه یادگیری نیز اثر معنی‌داری بر رفتار دانش‌آموز داشت (05/0>P)؛ کم‌رویی اثر معناداری در رفتار دانش‌آموز نداشت (05/0<P). هرچند مقدار ضریب تی 83/1 برای این مسیر حاکی از این بود که کم‌رویی متغیری مؤثر و قابل‌بررسی در رفتار دانش‌آموز است. به‌طورکلی رفتار معلمان ورزش می‌تواند تأثیری در رفتار دانش‌آموزان داشته باشد و این موارد نشان می‌دهد که انجام مسئولیت‌های معلمان در قرارداد روانی باید تقویت شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the behavior of sports teachers and the behavior of high school students: the influencing role of learning motivation and shyness

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Ghasemi Siyani 1
  • Hossein Mansouri 2
  • Mohammad Soltan Hosseini 3
1 Ph.D. Department of Sports Management, University of Kurdistan, education and pedagogy of Isfahan
2 Ph.D. Department of Sports Management, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Associate Professor, Sports Management Department, University of Isfahan
چکیده [English]

The present study examines teacher behavior and student behavior based on mediating variables of learning motivation and shyness. The present study was conducted with descriptive-correlation method. 192 secondary school students were studied. A questionnaire was used to collect the data. To evaluate and measure the teacher's behavior component, 5 questions; student behavior, 4 questions, and learning motivation, 4 questions taken from Lee et al. (2021) with modifications were used by the researchers. In addition, 5 researcher-made questions have been used to investigate the lack of behavior component. Structural equation modeling (SEM) and partial least squares (PLS) technique were used to check the assumptions of the model. The results showed that the teacher's behavior affects the motivation to learn; student attitude and behavior had a significant effect (P<0.05). Learning motivation also had a significant effect on student behavior (P<0.05); Shyness did not have a significant effect on student behavior (P>0.05), although the value of the t coefficient of 1.83 for this path indicated that shyness is an effective and verifiable variable in student behavior. In general, the behavior of sports teachers can have an effect on the behavior of students, and these cases show that the performance of teachers' responsibilities in the psychological contract should be strengthened.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher's Behavior
  • Student's Behavior
  • Motivation To Learn
  • Shyness
  • Sports Class