تبین مدل نقش فضای اجتماعی انلاین در رقابت پذیری مطبوعات ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی ارس، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌ نور تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه مدلی برای نقش فضای اجتماعی در رقابت‌پذیری مطبوعات ورزشی بود. روش تحقیق کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل منابع انسانی (خبرگان علمی: اساتید مدیریت ورزشی و مدیریت رسانه دانشگاه‌ها، و خبرگان اجرایی: خبرنگاران ورزشی، ورزشی نویسان و مدیران رسانه‌ها و مطبوعات ورزشی) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانه‌ای و رسانه‌ای مرتبط) بود که شامل 18 نفر و 33 سند بود. نمونه‌ها به‌صورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های اکتشافی نیمه‌ساختارمند و مطالعه کتابخانه‌ای نظام‌مند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین کدگذاران ارزیابی و تأیید شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای (باز، متمرکز و محوری) انجام شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 81 مؤلفه، 32 بُعد، 14 منظر و 5 سطح بود. سطوح و منظرها بر اساس اثرگذاری و اثرپذیری بین متغیرهای زیرمجموعه خود شامل عوامل زمینه‌ای، نقش فضای آنلاین، عوامل سیستمی و عوامل پیامدی رقابت‌پذیری مطبوعات ورزشی در فضای آنلاین بود. بر اساس یافته‌های پژوهش، مطبوعات ورزشی برای ادامه حیات و توسعه دامنه خود ملزم به به‌کارگیری راهبردهای لازم برای ورود به فضای مجازی، استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ای، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، بهره‌گیری از فناوری روز، تبلیغات و بازاریابی، برندسازی و حمایت از تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی هستند. این اقدامات به آنها امکان می‌دهد تا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مستمر داشته و اخبار ورزشی را به صورت لحظه‌ای و با تحلیل‌های کاربردی به مخاطبان ارائه دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the appropriate model for the role of online social space in the competitiveness of sports press

نویسندگان [English]

  • Seyed Amin Dehghan Banadaki 1
  • Fatemeh Abdavi 2
  • Mohammad Rasul Khodadadi 3
  • Hamid Ghasemi 4
1 PhD student of Sport Management, Aras International Campus, Jolfa, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Professor of Sport Management, University of Tabriz. Tabriz, Iran
3 Associate Professor of Sport Management, University of Tabriz. Tabriz, Iran
4 Professor of Sports Management, Department of payame noor university of Tehran. Tehran, Iran
چکیده [English]

 
The aim of this study was to present a model for the role of social space in the competitiveness of sports press. A qualitative research method with a thematic analysis approach was selected. The statistical population included human resources (academic experts: professors of sports management and media management from universities, and executive experts: sports journalists, sports writers, and managers of media and sports press) and informational resources (scientific, library, and related media resources), encompassing 18 individuals and 33 documents. Samples were purposefully selected based on reaching theoretical saturation. The research tools included semi-structured exploratory interviews and systematic library studies. The validity of the tools was assessed and confirmed based on practical competence, legal and scientific validity of the samples, expert opinions, and agreement between coders. Data analysis was conducted using multi-stage conceptual coding (open, focused, and axial). The final conceptual framework comprised 81 components, 32 dimensions, 14 perspectives, and 5 levels. The levels and perspectives were determined based on the influence and susceptibility among their sub-variables, including contextual factors, the role of online space, systemic factors, and consequential factors in the competitiveness of sports press in the online environment. According to the findings, sports press must employ necessary strategies to enter the virtual space, utilize media capabilities, train and empower human resources, adopt modern technology, engage in advertising and marketing, brand building, and support sports teams and clubs. These actions enable them to maintain continuous activity on social networks, provide real-time sports news with practical analyses to their audience, and create a competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social space
  • social networks
  • online media
  • sports press
  • sports industry