تأثیر جذابیت مقاصد بر تصویر ذهنی گردشگران ورزشی با نقش میانجی سودمندی ادراک شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی ،دانشگاه ارومیه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

3 هیئت علمی دانشگاه ارومیه

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی تأثیر جذابیت مقاصد بر تصویر ذهنی گردشگران ورزشی با نقش میانجی سودمندی ادراک شده انجام گردیده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی - پیمایشی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه گردشگران ورزشی بوده است که در سال 1403 به استان های شمال غرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل) به عنوان مقصد گردشگری ورزشی سفر کرده اند، ملاک انتخاب آنها شرکت در یک رویداد و فعالیت ورزشی بوده است که در هر مکان مورد ارزیابی قرار گرفتند. با در نظر گرفتن جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 383 نفر با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد.. ملاک انتخاب آنها شرکت در یک رویداد و فعالیت ورزشی بوده است که در هر مکان مورد ارزیابی قرار گرفتند که با درنظرگرفتن جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 383 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه ای در دسترس انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد جذابیت مقاصد گردشگری (داس و همکاران، 2007)، تصویر ذهنی گردشگران (کیم و پردو، 2011) و سودمندی ادراک شده (ساد و بالی، 2005) می‌باشد. روایی محتوا و روایی سازه‌ها توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت، ضمن اینکه پایایی ترکیبی و روایی همگرا و روایی واگرای ابزار نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی بررسی شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار PLS v.3 و Spss v.22 بهره گرفته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of attractiveness of destinations on the mental image of sports tourists with the mediating role of perceived usefulness