نقش فناوری دیجیتال در ارتقای مهارت‌ها و سطح روانشناختی دبیران تربیت بدنی استان اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22034/jsmk.2025.66744.1099

چکیده

با توجه به نقش فزاینده فناوری‌های دیجیتال در بهبود کیفیت آموزش و لزوم ارتقای ابعاد روانشناختی معلمان در نظام آموزشی نوین، شناخت نحوه اثرگذاری این فناوری‌ها بر توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی به یکی از نیازهای پژوهشی مهم تبدیل شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فناوری دیجیتال بر ارتقای مهارت و سطح روانشناختی دبیران تربیت‌بدنی استان اردبیل بود. این پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری 898 دبیر تربیت بدنی استان اردبیل در سالتحصیلی 1403-1404 بود که نمونه‌ای 224 نفری با روش در دسترس بر اساس روش کوهن تعیین شد. ابزارها شامل پرسشنامه‌های فناوری دیجیتال (بورکلین و وینتز، 2020)، مهارت‌ها (سرلک و کولیوند، 1394) و روانشناختی (ریف، 1989) بودند که روایی و پایایی آن‌ها تأیید گردید. برای تحلیل فرضیه‌های تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که فناوری دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارت‌های دبیران تربیت بدنی (β = 0.21، T = 2.736، p = 0.005) دارد. همچنین، فناوری دیجیتال بر سطح روانشناختی دبیران نیز تأثیر مثبت و معناداری نشان (β = 0.53، T = 5.581، p = 0.001) داد. علاوه بر این، مشخص شد که سطح روانشناختی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارت‌های دبیران تربیت بدنی دارد. نتایج نشان (β = 0.49، T = 6.168، p = 0.001) داد. باتوجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بهره‌گیری از فناوری دیجیتال همراه با توجه به سلامت روانشناختی دبیران، می‌تواند در بهبود عملکرد آموزشی، افزایش کیفیت تدریس تربیت بدنی و توسعه حرفه‌ای معلمان مؤثر باشد. بنابراین، برای ارتقای عملکرد آموزشی معلمان، توجه همزمان به ابزارهای نوین آموزشی و ابعاد روانشناختی آنان ضروری است. نوآوری این پژوهش در تبیین نقش واسطه‌ای سطح روانشناختی در ارتباط بین فناوری دیجیتال و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای است که می‌تواند مبنای طراحی مداخلات آموزشی آینده‌نگر و مبتنی بر فناوری برای معلمان تربیت‌بدنی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of digital technology in improving the skills and psychological level of physical education teachers in Ardabil province

نویسندگان [English]

  • Akbar Mahdavi Ghareh Agaj Olya 1
  • Nasrin Azizian Kohan 2
  • Tohid Aghayi khanmohammad 1
1 Ph.D Student of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor Of Sport Management, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Given the increasing role of digital technologies in improving the quality of education and the need to improve the psychological dimensions of teachers in the modern education system, understanding how these technologies affect the empowerment of physical education teachers has become an important research need.The purpose of this research was to investigate the effect of using digital technology on improving the skills and psychological level of physical education teachers in Ardabil province. The applied research method was descriptive-survey in nature. The statistical population included physical education teachers in Ardabil province (N=898). The sample size was determined as 224 people based on the Cohen method, and the sampling method was simple random. The measurement tools included the Digital Technology Questionnaire (Borklein and Wintz, 2020), Skills Development (Serlak and Kolivand, 2015), and Psychological Level (Rif, 1989). The content and face validity of the questionnaire was confirmed by 10 management and entrepreneurship professors, and then the Cronbach's alpha reliability of the questionnaires was reported as 0.81 for the Digital Technology Questionnaire, 0.89 for the Skills Development Questionnaire, and 0.78 for the Psychological Level Questionnaire, respectively. To analyze the research hypotheses, structural equation modeling was used using SPSS19 and AMOS23 software. The research findings showed that digital technology has a positive and significant effect on improving skills (β = 0.21, T = 2.736, p = 0.005) and psychological level (β = 0.53, T = 5.581, p = 0.001). Also, psychological level has a positive and significant effect on skills improvement (β = 0.49, T = 6.168, p = 0.001). Based on the findings, it can be concluded that utilizing digital technology, along with paying attention to teachers' mental health, can help improve educational performance and increase the quality of teaching in the field of physical education. The innovation of this research lies in explaining the mediating role of the psychological level in the relationship between digital technology and the improvement of professional skills, which can serve as the basis for designing future-oriented and technology-based educational interventions for physical education teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport
  • Digital technology
  • skills development
  • psychological level
  • Ardabil Province